Mindblown: a blog about philosophy.

  • Luka Pembedahan Lambat Baik – Cara Atasinya

    Luka pembedahan bernanah!! Seramnya. Mana tak nya. Bila bernanah lambat lagi nak baik. Lagi mengerikan bila kawasan luka di antara bahagian dubur dan faraj. Kebiasaan luka ini terjadi disebabkan bersalin secara normal yang menyebabkan proses episiotomi. Episiotomi adalah rutin biasa yang dilakukan doktor dengan menggunting sedikit di bahagian faraj ketika proses kelahiran bayi secara normal. […]

  • Luka Pembedahan Cepat Kering Dengan Resveratrol

    Bila cerita pasal pembedahan, apa yang kita akan bayangkan. Kalau macam saya, saya akan terbayang jahitan terbuka ataupun bernanah. ??. Ish.. ngerikan. Kalau boleh biarlah jahitan itu tertutup dan terus baik. Bagi mereka yang pernah melalui proses pembedahan seperti disebabkan bersalin, kemalangan atau disebabkan gangren yang terpaksa buang sebahagian anggota badan. Banyak faktor perlu diambil […]

  • Cara Baiki Luka Akibat Jangkitan Sehingga Nampak Tulang

    Sebenarnya kisah ini dari seorang customer yang  merupakan pesakit kencing manis. Ngeri luka customer ini sampai nampak tulang. Bagi pesakit kencing manis, sukar untuk baiki luka dengan cepat.  Ini kerana kandungan gula yang tinggi dalam darah menyukarkan sel imun untuk bertindak. Malah kuman mudah merebak di kawasan luka. Mujur beliau dapatkan rawatan segera dari doktor. […]

  • 5 Punca Kenapa Luka Pembedahan Lambat Sembuh

    Bagi pesakit diabetes, mereka sangat berisiko untuk pastikan luka pembedahan cepat sembuh. Diabetes berpunca daripada ketidakupayaan menghasilkan insulin. Insulin ini berfungsi untuk menukarkan gula/glukosa dalam badan menjadi tenaga. Sekiranya insulin tidak berupaya menukarkan gula kepada tenaga, maka paras gula akan meningkatkan. Ini antara punca kenapa luka pembedahan lambat sembuh. Jadi bagi pesakit diabetes, mereka perlu […]

  • Promosi Vivix Percuma Keahlian

    Ramai kan da jatuh hati dengan vivix!! Saya pun sama.. ??. Bila MIL beritahu bacaan tekanan darah turun, rasa nak nangis. ??. MIL kata dia makan je ubat darah tinggi seperti biasa tapi keadaan dia masa itu tu lemah sangat, tekanan darah pun tinggi. Kemudian saya bekalkan Vivix pada MIL, alhamdulillah membantu stabilkan darah tinggi […]

  • Cara Cepat Sembuhkan Luka Pembedahan

    Kenapa perlu Cepat Sembuhkan Luka Pembedahan   “Lepas 2 minggu bersalin ceazer luka berair dan bernanah!”Yes ini yang kita nak elak. Walaupun ia tertutup sebab berjahit, kalau tak jaga dengan betul jangkitan senang terjadi. Sedangkan kita perlu nak susukan anak. Uruskan diri. Sangat menyusahkan jika luka lambat baik. Pening tau.   “Baru keluar hospital, mula-mula […]

  • Cara Buat Bisnes Shaklee Online Pengedar Shaklee Klang

    Dari umur awal 20an saya da menyertai macam-macam bisnes antaranya Jual kerongsang tudung, zhulian , insurans , dan tupperware, . Kebanyakkan bisnes ini memang kita boleh capai income yang kita inginkan. Tapi saya kalah , sebab bisnes ini perlukan saya keluar malam dan buka booth. Sejak dari itu saya masih mencari bisnes online yang boleh […]

  • Menu Selepas Pembedahan Gangren

      Ketika ibu melalui proses pembedahan memang merisaukan kami sekeluarga. Bayangkan, sebelum proses pembedahan gangren, doktor jelaskan kemungkinan ibu tidak sedarkan diri, meraung hati kami ???. Tak kan potong kaki sampai ibu tak sedarkan diri, rupanya ibu ada masalah jantung, sekiranya tubuh ibu tak boleh terima dos bius yang doktor beri, kemungkinan untuk ibu sedar […]

  • Vitamin Untuk Luka Pembedahan

    Pernah lakukan pembedahan? Tak kiralah pembedahan sebab bersalin ke sebab kemalangan ke sebab buang cyst ke.. yang penting namanya pembedahan..  confirm kita mula rasa risau dengan jahitan tu.. betul tak?? Takutnya kalau terbuka.? Kita pun jaga makan, amik supplemen @ vitamin untuk luka pembedahan supaya cepat sembuh. Betul tak?. saya ni yang hanya dijahit sebab […]

  • Cara Mengelakkan Gangren Berlaku Lagi

    Selepas pemedahan buang gangren, jika tidak rawat dengan teliti berkemungkinan gangren akan menyerang semula. Jadi ada cara menggelakkan gangren terjadi semula. Ia penting supaya amputation tidak berulang. Saya pernah menjaga ibu di hospital disebabkan gangren. Ada pesakit yang terpaksa melakukan amputation semula kerana terdapat jangkitan yang teruk. Bagaimana Cara Mengelakkan Gangren Merebak? Gangren senang merebak, […]

Got any book recommendations?